Fredag d. 3. oktober 2008 (15.30-17.30) kastede vi os ud i et maraton af en bogcafe.

To timer i selskab med 12 verdensklassikere.

Værter: Ove Rasmussen, Tine Eggertsen og Kenneth Gjerulff
Ved flyglet: Hans Peter Rasmussen

denne blog kan du følge vores forberedelser, vores refleksioner, vores frustrationer og vores kampånd i det ½ år kampen stod på.

Vi fortsætter med bogcaféer hver 1. fredag i måneden fra nu af og til april 2009.

Begynd allerede nu at glæde dig til bogcaféen om de store nordiske klassikere 2. oktober 2009...

Kommentarer er meget velkomne.

tirsdag den 2. september 2008

Dante vs. Melville

Mine overvejelser om at bytte 'Den guddommelige komedie' ud med 'Moby Dick' fik lige et skub i ryggen, da jeg begyndte at bladre i 'Moby Dick'. Prøv bare at høre her, fra den første side:

"Når jeg mærker, at jeg er ved at blive bister i mundvigene, når min sjæl er fyldt af grå novembervæde, når jeg uvilkårligt standser foran ligkistemagasiner og slutter mig til alle ligtog, jeg møder, og ganske særlig når min humørsyge i den grad får overtaget, at der skal en stærk moralsk principfasthed til, for at jeg ikke med fuldt overlæg skal gå ud på gaden og systematisk begynde på at slå hatten af folk - da er jeg altid klar over, at det er på høje tid at komme til søs, så hurtigt jeg kan."

Det er jo helt fantastisk, både morsomt og dybsindigt. Det lyder sgu som noget af en "grumpy old man". Og her er vi altså bare ganske få linier inde i romanen.

De 571 nyoversatte sider ryger med hjem i tasken, så må vi se, hvad der sker.

2 kommentarer:

Tine sagde ...

Fantastisk! Jeg vil høre mere! Smid Dante overbord og stå til søs med Melville - og den Hviiiiide hval (skal siges meget dystert og langtrukkent)

Lida sagde ...

den eneste bog jeg kan huske 1. sætning af.... den er skøn...