Fredag d. 3. oktober 2008 (15.30-17.30) kastede vi os ud i et maraton af en bogcafe.

To timer i selskab med 12 verdensklassikere.

Værter: Ove Rasmussen, Tine Eggertsen og Kenneth Gjerulff
Ved flyglet: Hans Peter Rasmussen

denne blog kan du følge vores forberedelser, vores refleksioner, vores frustrationer og vores kampånd i det ½ år kampen stod på.

Vi fortsætter med bogcaféer hver 1. fredag i måneden fra nu af og til april 2009.

Begynd allerede nu at glæde dig til bogcaféen om de store nordiske klassikere 2. oktober 2009...

Kommentarer er meget velkomne.

onsdag den 24. september 2008

Vågn til kamp af jer dvale til den allersidste dyst...

Sig mig, I to, der så ofte
har stået mig bi i nød og trang,
Hvad venter I jer her […]
af dette vort projekt?….

(Goethe)

Nå I to! Så er der knap en uge tilbage. Hvad er status?

Jeg har bænket mig bag skærmen; omgivet af de 4 tunge værker jeg skal forsøge at servere med indsmigrende lethed om en uges tid.

Goethe og Dickens puffer til hinanden for at komme til at se med over skulderen, Dostojevskij jamrer over tidernes forfald og Fru Woolf kæderyger sammenbidt...

Nu skal guldkornene findes og formuleres.

Men trods alt glæder jeg mig til at stå i Glashjørnet under englene med flaksende sommerfugle i maven.

6 kommentarer:

Gjerulff sagde ...

Genopfrisk lige min hukommelse...hvad er det for noget med Glashjørnet?

Har det noget at gøre med alle de besynderlige bøger, jeg har slæbt hjem fra biblioteket at gøre? Her ligger bøger om Ulysses, Hamlet i en spændende oversættelse, Moby Dick både på dansk og engelsk og en lidt mystisk sag kaldet 'Processen'.

Midt i brugte bleer og babytøj-vaskning, husker jeg ikke helt klart, hvad formålet er med al den litteratur. Der står jo ingen praktiske råd og babynumser ;o)

Tine sagde ...

Mød op alligevel: Virginia Woolf giver gode råd om multitasking, Dickens byder på spændende vællingopskrifter, Dostojevskij giver gode bud på hvordan kroppen reagerer på søvnmangel og Goethe kan underholde med en fængende godnathistorie til det lille pus.

Kom glad!

Gjerulff sagde ...

Jeg kan se, at de bøger du læser passer langt bedre til min aktuelle situation, end dem jeg selv har gang i, så det er jo i sig selv et godt argument for at møde op på selve dagen.

Jeg kommer ind på biblioteket torsdag d. 2. oktober, og regner med at være der hele dagen, ligesom jeg også kommer hele dagen d. 3. oktober.

Hvor min læsning i et par uger har været nede i første gear (for ikke at sige tomgang), er jeg nu kommet lidt op i gear igen.

Lida sagde ...

om ikke andet Gjerulff kommer Fru Seier og jeg kender ingen større tryghed end den man finder hos hende.... og så har hun kager med:-)

Gjerulff sagde ...

Hej Lida...

jeres tilstedeværelse bliver værdsat - måske især Fru Seier, fordi hun vist har kager med, så vidt jeg er orienteret. Men okay, hvis du hepper på de rigtige tidspunkter, så er det jo også værdifuldt.

Håber bogvalget ikke er for uoverkommeligt dernede sydpå.

Vi ses på fredag.

Tine sagde ...

Og her er en hilsen fra Fru Seier:

Rødmer klædeligt over tiltroen til min tryghedsskabende indflydelse - og bager kager, så de grå hår stritter!

Føler mig som Kenneth mere på linie med Mariehønen Evigglad, bleer, sutter og legoklodser end med klassikerne - men det ene udelukker vel ikke det andet?

Er kun nået til s. 50 i Proust. Swanns verden har en vægtfylde, der slår mine kagers mange gange!
Og læser man den ved sengetid, glider man direkte ind i søvnen - selv uden moders kys.